koekiemoon

life as i live it

pageturners

with 5 comments

o-witteleeuwin-124-200het is een terugkerend fenomeen in de kerst- en zomervakantie: ik slaag ik er in om een boek te lezen. soms zelfs twee of op een magisch moment drie. meestal gebeurt dat dan in één ruk en wil ik niet gestoord worden. ik zit helemaal in het verhaal en wil per se weten hoe het verder loopt.

de rest van het jaar onderneem ik een occasionele poging om het lezen van een boek tot een goed einde te brengen, maar die pogingen lopen steevast af op een sisser. nochtans ligt het huis vol met literaire meesterwerken en biografieën die mijn wederhelft (aka literair rolmodel) à volonté verslindt. hoe graag ik me ook aan het ‘betere’ werk zou wijden, ik geraak niet verder dan de pageturners als de wallander- (henning mankell) en  fandorinreeks (boris akoenin), dan brown en consoorten of een occasionele adrian mole. hoewel ik het parallelle universum ‘literatuur’ genaamd graag zou binnentreden, zijn mijn ervaringen niet zo positief. moeilijk (meester en margarita), langdradig of overroepen (dimitri verhulst) zijn spontane associaties.

mixed emotions dus. iemand suggesties om de stap van pageturner naar literatuur te maken?

Written by koekiemoon

8 januari 2009 bij 13:57

Geplaatst in lifelog

Tagged with

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Blijf gerust bij Mankell. Toch wel het betere werk in zijn soort. Hij heeft ook enkele niet wallanders die best diep gaan hoor.

    Ook andere nordic schrijvers zijn best de moeite. Probeer Jo Nesbo eens, of Stieg Larsson. De laatste is blijkbaar jong gestorven dus daar kan je makkelijk een collectie van aanleggen.

    Moustache

    8 januari 2009 at 14:58

  2. ik zal vanavond eens onze boekenkast rangschikken in volgorde van leesbaarheid. Dan kan je linksboven beginnen en ben je wel even zoet 🙂

    sunnymoon

    8 januari 2009 at 16:39

  3. Oei, be carefull what you wish for duidelijk 😉

    Karen

    8 januari 2009 at 17:57

  4. Pageturners Met Pretentie

    George Pelecanos – Drama City, Hard revolution
    Iain Pears – De droom van scipio, Jonathan Argyll-serie
    Dennis Lehane – Gone Baby Gone

    en dan kun je al wat voort…

    Benoit

    8 januari 2009 at 21:05

  5. […] en jammer dat er na zijn millennium-trilogie geen nieuwe boeken meer bijkomen. bedankt voor de tip […]

    gebeten … « koekiemoon

    10 februari 2009 at 09:40


Geef een reactie

