koekiemoon

life as i live it

gedrum

with 5 comments

29736635trainqueues

picture: ray kinnane

ik kan ’s morgens uit mijn bed springen zodra ik mijn wekker hoor. geen last van ochtendhumeur of andere kwaaltjes. de fietstocht naar het station doet de laatste vaak uit mijn ogen waaien tegen dat ik op het perron sta. klaar om een krantje te lezen en de nieuwe cult of luna door mijn headphones te laten knallen. geen last van een ochtendhumeur dus. tenzij.

u kent ze vast. hun nervositeit neemt zienderogen toe als de omroeper de trein aankondigt. de spanning stijgt ten top als de koplampen in de verte opdoemen. posities worden ingenomen. hun interne gps plaatst hen elke ochtend op identiek dezelfde tegel omdat ze over de jaren heen hebben berekend dat de kans het grootste is dat ze op die plaats het dichtst bij een deur van de stoppende trein zullen staan. de trein vertraagt. in een rechte lijn storten ze zich naar het deurgat. vrouwen, kinderen en bejaarden kunnen maar beter zien dat ze kwiek genoeg opzij springen.  hoffelijkheid? screw you. hun voet staat al op de trede om de afstappende reizigers tot spoed aan te manen. ze sprinten naar binnen om het beste plaatsje te bemachtigen. in het gedrum wordt een dodelijk efficiënte combinatie van aktentas en dikke poep als schild gebruikt om mogelijke concurrenten af te houden dan wel opzij te manoeuvreren. als ze een bekende ontmoeten, beginnen ze te palaveren over de treinvertraging die gisteren toch zeker 1 minuut en 12 seconden bedroeg. “een fatsoenlijke compensatie voor die vertragingen, dat moeten ze maar eens invoeren!”

ik dank de heer op mijn blote knietjes dat ik me met een simpele druk op de knop van mijn eerste-generatie-shuffle kan afsluiten van deze dagelijkse stress. de dag dat mijn batterij plat is, heb ik het natuurlijk wel vlaggen.

Written by koekiemoon

16 maart 2009 bij 08:27

Geplaatst in trein

Tagged with , , , ,

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heel herkenbaar. Als je na een lange pauze weer terug dagelijks de trein neemt, vallen deze sujets extra hard op… Irritant!

    Leen

    16 maart 2009 at 09:01

  2. Ik herken het uit een ver verleden. Blij dat ik daar vanaf ben! Inderdaad heel irritant.

    licht in de duisternis

    16 maart 2009 at 12:31

  3. Dagelijkse kost alhier. Maar ik zie niemand zo hard drummen en leep spelen dan bejaarden hoor!

    Karen

    18 maart 2009 at 21:06

  4. En soms, heel soms, wil ik op de 8u35 leuven-brussel wel eens in een stoel ploffen in plaats van recht te moeten staan tussen ene met zijn ontbijt nog tussen zijn tanden en een andere met gedreun tussen zijn oren. En dan zoek ik ook naarstig naar die tegel.

    eddiefromohio

    21 juni 2009 at 20:43

  5. @eddiefromohio: u kan altijd aan mij vragen of ik mijn plaats niet wil afstaan … ik neem dezelfde trein.

    koekiemoon

    22 juni 2009 at 16:40


Geef een reactie

