koekiemoon

life as i live it

venues

with 15 comments

fugazi-live1sinds jaar en dag schuim ik concerten af in heel het land en net buiten de grens. ik zag schitterende concerten en kwam soms ook teleurgesteld terug. dat had vaak met de groepen te maken die ik zag, maar ook met de zalen waarin ze speelden. steek een groep in een parochiezaal met tl-licht en een lokale pa en steek diezelfde groep in de ab-club en u weet wat ik bedoel. mijn geheel persoonlijke top-, cult- en flopdrie presenteer ik u bij deze. criteria: geluidskwaliteit, sfeer, groepen die ik er heb zien schitteren (of net niet) en het geheel ongrijpbare buikgevoel.

top :

  • ancienne belgique, brussel (zowel de grote zaal als de box als de club): mooie zaal, meestal goed geluid, goede programmatie en al erg veel mooie avonden beleefd. hoogtepunt: fugazi 1999
  • het depot, leuven: meest charmante zaal van het land met zijn verouderde zeteltjes, old-skool entree en bar, perfect zicht op het podium vanuit elke hoek van de zaal en ruimtegevoel. de zeteltjes zullen jammer genoeg sneuvelen bij de geplande renovatie. ik hou mijn hart vast. hoogtepunt: tortoise 2007
  • botanique – rotonde, brussel: meest knusse zaal van het land. intense concertbeleving gegarandeerd. hoogtepunt: biffy clyro 2007

cult (ondertussen zijn al deze clubs ofwel gesloten ofwel gesloopt ofwel mogen ze nog maar sporadisch de deuren openen):

  • lintfabriek, kontich: ontelbare shows meegemaakt. hoogtepunt: rocket from the crypt, 2001
  • sojo, kessel-lo: sinds mijn studententijd zowat de deur plat gelopen. hoogtepunt: sense field, liftetime, kosjer d, state of the nation, four walls falling, 1995
  • stipke, ham: supercoole programmatie maar veel te weinig volk. hoogtepunt: capitol city dusters, aina, hitch, 1999

flop (één keer was voldoende om er niet meer terug te keren):

  • brabanthal, haasrode: slayer/slipknot 2004. ik keek er naar uit om slayer te zien, maar dat werd deftig verknoeid door het abominabele geluid. alleen de die-hard fans konden de songs herkennen en het lag niet aan slayer.
  • vorst nationaal: manu chao 2001 . we waren een beetje te laat, stonden ergens in de nok waardoor het geluid slecht was en de betrokkenheid nul.
  • 013, tilburg: fugazi 1999. zo geweldig het concert in de ab, zo ongezellig was het in 013. de zaal was amper gevuld, het podium veel te hoog waardoor er op geen enkele manier sfeer mogelijk was. balen.

aan welke concertzalen heeft u schitterende of erbarmelijke herinneringen?

Written by koekiemoon

19 maart 2009 bij 15:47

15 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik persoonlijk heb niets dan goeie herinneringen aan vorst nationaal.. 🙂

    Karen

    19 maart 2009 at 21:38

  2. Het is niet echt een zaal, omdat het in de buitenlucht is, maar één van mijn leukste concerten was Jane Birkin en dat vooral dankzij de sfeer, het regende nochthans pijpenstelen.
    Op absolute nummer één staat Cirque Royal in Brussel heb daar onder meer Feist en Air gezien elke keer een supergezellige sfeer.

    Miss freaky

    19 maart 2009 at 21:51

  3. Mijn favoriete concertlocatie is met stip OLT Rivierenhof in Deurne. Wel op voorwaarde dat het weer wat mee zit. Beste concerten daar gezien: G-love (2008) en Arsenal (2004 denk ik).

    Leen

    20 maart 2009 at 08:32

  4. de herinnering aan het optreden van fugazi in de 013 te Tilburg dat je komt te beschrijven zit me ook nog in het hoofd. het optreden op zich leek me nog wel in orde. minder vond ik de treden of trapjes die de zaalvloer gestaag deden opgaan. en nog minder kon ik de gedreadlock’te kerel appreciëren die voor ons stond en ons al headbangend geselde doorheen het concert 🙂

    gunter

    20 maart 2009 at 13:50

  5. Om mijn comment een beetje te vervolledigen nog: de grote kaai in Lokeren ;). En volgend jaar heb ik ook een impressie over de 02 arena in Londen.

    Karen

    20 maart 2009 at 14:40

  6. Ik heb meinig meisjeskamer tot concertzaal verheven waarbij de hoogtepunten ontelbaar zijn.

    Pieter

    20 maart 2009 at 20:31

  7. Jane Birkin was dus in rivierenhof, wat ik vergat te vermelden.

    Miss freaky

    20 maart 2009 at 20:37

  8. die aina show, daar was ik ook bij.
    nog fantastische shows in het stipke waar niet meer dan (bijna letterlijk) 5 man en een paardekop aanwezig waren: the lapse + dälek, farewell bend + bluetip,..

    jim

    20 maart 2009 at 21:52

  9. @jim: het stipke was inderdaad een goudmijn voor de betere indie-avond, maar steeds te weinig volk. the lapse, bluetip, karate, pop unknown, … was ik ook bij.
    @leen: bij g-love waren wij ook!
    @karen: 02 arena voor michael jackson??

    koekiemoon

    21 maart 2009 at 06:58

  10. depot in Leuven en zaal België in Hasselt

    rozebril

    21 maart 2009 at 13:11

  11. Jep, mj 🙂

    Karen

    23 maart 2009 at 22:11

  12. AB is absoluut dé beste zaal van België, vind ik. Bij heel wat groepen twijfel ik of ik een ticket zou kopen, tenzij ze in de AB optreden, omdat een optreden daar al half gewonnen is nog voor een noot gespeeld is. Laatst nog dat dilemma. Tickets gekocht voor John Legend, want in AB. En was zalig. Maar ook tickets gekocht voor Bob Dylan, in Vorst Nationaal. Wordt afwachten en hout vasthouden.
    Vooruit is ook leuk. Prachtige zaal. En nog mooier is de balzaal vooraan. Spijtig dat er nog zo weinig grote namen staan… Handelsbeurs ook zeer goed.

    brechtdc

    24 maart 2009 at 18:09

  13. De Banana Peel in Ruiselede. Wel op tijd vertrekken. Op tijd aankomen. En dan genieten van weeeeeeereld Blues en Jazz !

    Filip

    27 maart 2009 at 01:09

  14. OLT Rivierenhof!
    De Melkweg in Amsterdam is ook tof, en het indoorfestival Muziekmozaique in Rotterdam (da’s verspreid over zalen die anders verschillende doeleinden hebben).
    Jammer dat er geen concerten meer zijn in de Monty.
    En de AB is de beste van ’t land, maar in de Club zouden ze tijdens sommige optredens toch de bar even mogen sluiten.

    Dora

    27 maart 2009 at 09:32

  15. Reclame voor de eigen zaak(vzw): de novonov in Hoboken: klein, huiskamersfeer, goed geluid en vooral af en toe straffe bands & try-outs in een niet voor de hand liggende setting…

    novonov

    1 april 2009 at 12:04


Geef een reactie

