koekiemoon

life as i live it

transardennaise

with 4 comments

img_0199

ik wilde al een tijdje een meerdaagse mountainbiketocht ondernemen. kwestie van er even helemaal tussenuit te zijn. de keuze viel al snel op de transardennaise omdat we die op drie dagen konden rijden, er een gps-track beschikbaar was en het dichtbij huis was. kwestie van op relatief korte tijd thuis te geraken moest die bevalling zich toch vroeger aandienen dan gepland.

we kozen ervoor om alles mee te nemen op onze fiets en rug: tent, matras, slaapzak, kookgerief, kleren en eten. zadel- en rugpijn waren meer mijn deel dan verhoopt, maar de vrijheid die je in ruil krijgt is onbetaalbaar. het onderweg zijn was zeker zo belangrijk als de bestemming. geen drang naar een hoge gemiddelde snelheid, maar gewoon het plezier om te rijden, te genieten van de omgeving.

op dag één reden we in een redelijk rechte lijn, maar wel zoveel mogelijk off-road, van bouillon naar la roche om de twee volgende dagen via de transardennaise van la roche naar bouillon te fietsen. elke dag ongeveer 80km, tussen de 1500 en 2000 positieve hoogtemeters en heel wat uren in het zadel. er was één constante: na elke beklimming volgde een afdaling en die afdalingen deden de beklimmingen steevast vergeten. het traject was vol afwisseling, de lucht blauw, de zon van de partij en het vakantiegevoel niet weg te branden.

wat we geleerd hebben? alles in een rugzak proppen is echt geen goed idee voor zo’n tocht, een hard zadel evenmin, een koeienspoor bolt slechter dan een everzwijnspoor, powerbars eten als ontbijt is geen goed idee voor de spijsvertering, als middagmaal evenmin, na 50km een winkel vinden is een hele opluchting als je nog niet ontbeten hebt, een gps is een zaligheid bij dergelijke ondernemingen, mijn dochter leert verdacht veel bij als ik er drie dagen niet ben.

kleine frustratie: op tien kilometer van het einde van onze 240-km lange onderneming besliste er een tak mijn achterwiel zo hard te blokkeren dat de snelspanner zich in mijn remklauw wrong. mijn reisgenoot achterlaten en de auto in bouillon halen was de enige optie. een glorieuze aankomst in bouillon zal dus voor de volgende keer zijn.

update: de gps-track is op vriendelijk verzoek beschikbaar via koekiemoon@gmail.com

Written by koekiemoon

19 april 2009 bij 23:19

Geplaatst in bike

Tagged with , , , ,

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lijkt me een superleuke tocht! Er bestaan wel speciale fietsrugzakken (oa. van Deuter) die de rugpijn wat kunnen verzachten. Nadeel van een mountainbiketocht is natuurlijk dat je geen fietstassen kan monteren.

    Ach ja, wat is een beetje lichamelijk ongemak in vergelijking met de vrijheid die je terugkrijgt …

    hermanloos

    25 april 2009 at 05:24

  2. Collega-biker

    Persoonlijk heb ik al 2 keer de transardennaise gefietst. Altijd op dezelfde plaats verkeerd gereden. Zo’n 20km voor Bouillon in een gekapt bos.
    Daarom graag gps-track(gdb) liefst met hoogteprofiel.

    Met vriendelijk groet

    Hans

    Mouton

    24 september 2009 at 20:50

  3. Dag,

    ik ben wel benieuwd naar uw gps-track. In het voorjaar plan ik een tocht naar ginder. Ik vind het een goed idee om ook van Bouillon naar La Roche te rijden. Zo wisselen we saaie auto-kilometers in voor mtb-plezier.
    Wilt u zo vriendelijk zijn de tracks naar mij door te zenden?

    Met groet,
    Pieter

    Pieter

    16 januari 2011 at 11:27

  4. Hoi,
    al enkele avonden bezig met plannen van deze tocht gps coordinaten zouden goed van pas komen.
    Indien dit kan mag je ze altijd sturen.
    Alvast heel erg bedankt.
    Mcg Erik.

    Plaghki Erik

    5 november 2012 at 22:03


Geef een reactie

