koekiemoon

life as i live it

gps op de fiets: eerste indrukken

with one comment

*bike-geek alert*

een gps op de fiets. ik had me goed geïnformeerd via winkels, websites en fora, lang getwijfeld over het model en bijhorende fietssteun en uiteindelijk de knoop doorgehakt. het werd de garmin 60csx op het stuur bevestigd met een softplate en ram-cradle. om de weg niet kwijt te geraken installeerde ik een routeerbare topokaart belgië-luxemburg. mijn eerste indrukken.

over de garmin 60csx niets dan lof:

  • perfecte ontvangst: ik ben nog geen enkele keer zonder ontvangst gevallen. niet tussen de hoge gebouwen van de wetstraat, noch onder het dichte bladerdek van het bos.
  • groot en duidelijk scherm.
  • groot bedieningsgemak: de knoppen staan duidelijk zichtbaar op het toestel en zijn groot genoeg om te bedienen met fietshandschoenen. ik had op voorhand niet gedacht dat ik ze zoveel zou gebruiken tijdens het fietsen:  in- en uitzoomen om te kijken waar je zit of om een alternatieve weg te zoeken, switchen tussen de verschillende pages (vooral kaart, hoogtemeter en statistieken), markeren van waypoints, …
  • grote autonomie dankzij het gebruik van aa-batterijen. onderweg kan je ze gewoon vervangen. omdat mijn oplaadbare batterijen aan vervanging toe waren, heb ik gekozen voor een setje van ansmann dat niet zelf ontlaadt. daar kom ik ongeveer 15uur intensief gebruik mee verder.

voor de bevestiging op het stuur koos ik voor een softplate met een ram-cradle. bij aankoop leek het me het beste compromis tussen omvang (licht en relatief plat) en stevigheid. na twee maanden gebruik ben ik helemaal overtuigd:

  • het ziet er misschien wat broos uit, maar de gps beweegt geen millimeter. ook niet na kilometerslange off-road afdalingen.
  • de houder is erg gemakkelijk te monteren en demonteren. het systeem past zowel op een normaal als een oversized stuur.

voorlopig heb ik alleen een routeerbare topokaart van belgië en luxemburg.

  • een kaart is natuurlijk een kaart, maar dat je meteen een zicht krijgt op het profiel van de track die je uittekent is leuk meegenomen.
  • voor het mountainbiken is routeren geen optie omdat je toch nooit via de leukste wegen wordt gevoerd.
  • niet alles dat als een pad wordt aangegeven is toegankelijk. militaire domeinen, paden in privétuinen, … lijken toegankelijk als je een track tekent, maar in de praktijk sta je voor de prikkeldraad of een hek.
  • update: een nadeel dat ik heb ondervonden toen de brandweer me moest komen zoeken na een crash: straatnamen staan er niet op, namen van dorpen ook niet (enkel van de gemeente).
  • als je coördinaten bezorgt aan de spoeddiensten, zorg er dan voor dat je het formaat duidelijk communiceert. dat bespaart heel wat zoekwerk.

genoeg over het materiaal. enkele lessen die ik heb geleerd:

  • voorzie een frustratiefase. neem rustig de tijd om te experimenteren, te vloeken, fout te rijden, van pure colère het spul uit te zetten en te navigeren op de zon en niets dan de zon. iedereen moet erdoor, het is de enige manier om het toestel onder de knie te krijgen. het is geen goed idee om de dag na aankoop uw vrienden op sleeptouw te nemen in een onbekend gebied. hoongelach zal uw deel zijn.
  • zo’n ding zuipt duracellekes. die zijn hoogstens goed als backup, maar je kan er geen dag mee fietsen, zeker niet als het vriest.
  • bestaande tracks downloaden is fantastisch, maar controleer de kwaliteit op voorhand. veel hangt af van het gebruikte toestel en de inspanning die geleverd werd om de track op te kuisen.
  • delen van tracks is een nobele daad. kraksontracks, gps-tour, uttagawa en nog vele meer bieden een interessant aanbod en de mogelijkheid om zelf tracks in te sturen.

de meerwaarde van de gps op de fiets is me in elk geval duidelijk. er gaat een wereld van ongekende tracks open, de uitdagingen liggen voor het grijpen en je wordt gestimuleerd om op ontdekking te gaan. de enige frustratie is nu: wanneer gaan we al die schitterende tracks in godsnaam rijden?

foto’s

Written by koekiemoon

9 mei 2009 bij 22:44

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. ik heb nog geen fiets…

    ysabje

    10 mei 2009 at 22:58


Geef een reactie

