koekiemoon

life as i live it

kippevel

leave a comment »

ik ben zo’n 15 jaar intensief bezig met muziek. intensief in de zin van platen/7″s/cd’s/mp3’s kopen, concerten bijwonen, occasioneel recenseren en interviewen. de laatste jaren is het wat geminderd. niet zozeer de combinatie met het gezins- en werkleven speelt daar in mee, maar vooral het gebrek aan kippevelmomenten. veel concerten staan in mijn geheugen gegrift als fantastische ervaringen. toeleven naar een concert omdat je de nieuwe plaat van een band geweldig vindt, het concert beleven van je haarwortels tot de tippen van je tenen en achteraf niet kunnen slapen van de opwinding (of de oorsuizingen). naarmate de tijd vorderde, zwakte de emotie wat af tot concertbezoek, het kopen van muziek of recenseren van een plaat een routine werd. waar ik vroeger temidden de beleving stond, voel ik me nu meer een buitenstaander; observeren in plaats van meebeleven. weinig concerten blijven nog hangen, kunnen nog op onvoorwaardelijk positieve respons rekenen. daarom word ik selectiever maar verlies ik ook de polsslag van het muzikale gebeuren. ik ben niet meer mee waardoor ik minder platen koop en minder naar concerten ga. de neerwaartse spiraal is ingezet. ik schrijf ook veel minder recensies dan vroeger. recenseren vanuit referentiekaders die niet meer bij de tijd zijn, houdt nogal een groot risico in om te eindigen in dwaze stellingen als  ‘vroeger was het toch beter’. it’s a no go area.

op dit moment staat de vorige plaat van biffy clyro op, moet ik terug denken aan hun concert in de botanique (2007) en het daarbij horende kippevel.  en deep down hoop ik dat ze me in december in de vk opnieuw kunnen begeesteren. zolang die momenten me af en toe overvallen, zal ik naar concerten blijven gaan, zal mijn passie voor muziek levend blijven. hun optreden bij jools holland deze week doet me alvast het beste verhopen.

Written by koekiemoon

10 oktober 2009 bij 13:04

Geplaatst in muzzzziek

Tagged with ,

Geef een reactie

